Studie over de COVID-19 impact
Cijfers > Impact van COVID-19
Het coronavirus, dat in december 2019 de kop opstak, heeft gevolgen gehad voor de wereldeconomie. Sommige sectoren, zoals de farmaceutische bedrijven, hebben van de crisis kunnen profiteren. Andere sectoren moesten echter hun deuren sluiten voor enkele maanden of zelfs jaren!
De autocar-en autobussector, en meer bepaald de toerissmesector, is zwaar getroffen door deze gezondheidscrisis. Door de sluiting van grenzen en scholen, door opsluitingen of door de angst om op vakantie te gaan en de ziekte op te lopen, zagen de ondernemers van de sector hun aantal boekingen dalen.
Om de impact van COVID-19 op de sector beter te begrijpen, heeft de ICB twee studies uitgevoerd
Een studie over de arbeidsmarkt en de tweede over de financiële impact
In dat eerste studie, kunnen we zien hoe het coronavirus het aantal actieve bestuurders in de sector heeft beïnvloed, of hoe het werkloosheidspercentage ten opzichte van andere diensten is veranderd als gevolg van de verschillende maatregelen en opsluitingen.
Om de gevolgen van deze crisis nauwkeuriger te kunnen bepalen, is een raming gemaakt van het effect van COVID-19 op het aandeel van de werkgelegenheid en de werkloosheid per subsector (geregeld, bijzonder, ongeregeld)
Toegang tot onze studie via de knop hieronder
In deze financiële studie, die gebaseerd is op gegevens van de NBB, kunnen we zien hoe de crisis de activiteiten van ondernemers in de sector heeft beïnvloed. Minder activiteit betekent in feite minder omzet en dus minder winst.
Dankzij de tijdelijke werkloosheid kunnen de bedrijven echter uitgaven voor arbeidskosten vermijden. Dit zal het effect op de winst hebben beperkt.
Wij kunnen ook meer te weten komen over de solvabiliteit en liquiditeit van ondernemingen. Zo zien we bijvoorbeeld dat een groter aantal ondernemingen een negatief eigen vermogen heeft of dat de meerderheid van de ondernemingen een vrij stabiele liquiditeitsratio heeft.