Verwachting van de werkzoekenden

Verwachtingen en obstakels van werkzoekenden: begrijpen om beter te handelen! 

In samenwerking met de VDAB in Vlaanderen en de FOREM in Wallonië heeft deze studie tot doel een beter inzicht te krijgen in de verwachtingen van werkzoekenden met betrekking tot een toekomstige baan en de obstakels te identificeren die hun integratie in de sector van het personenvervoer in de weg staan. De twee openbare tewerkstellingsdiensten hebben onze enquête verspreid onder kandidaten die interesse tonen in de transportsector.
In totaal werden 579 antwoorden verzameld, waarvan 296 via de FOREM en 283 via de VDAB.
De FOREM stond in voor de analyse van de resultaten voor het Waalse gedeelte, terwijl het ICB de antwoorden afkomstig van de VDAB analyseerde.
Deze gezamenlijke aanpak maakt het mogelijk een representatief en aanvullend beeld te krijgen van de percepties en verwachtingen over het gehele Belgische grondgebied.
De enquête heeft tot doel de belangrijkste indicatoren op te volgen met betrekking tot de behoeften aan chauffeurs en mecaniciens in de particuliere sector van het personenvervoer. 


Belangrijke Verwachtingen in een Job

De prioriteiten die Vlaamse en Waalse respondenten uitdrukken, zijn bijna identiek. Allen zoeken in de eerste plaats een job die stabiliteit, betekenis en goede arbeidsomstandigheden biedt.

Belangrijkste Criteria

  • Motivatie om te gaan werken
  • Jobzekerheid
  • Werksfeer
  • Loon
  • Balans tussen werk en privéleven

Waalse respondenten hechten iets meer belang aan het loon, terwijl Vlaamse respondenten iets meer aandacht besteden aan de werksfeer. Over het geheel genomen liggen de verwachtingen grotendeels in elkaars verlengde en weerspiegelen ze een gemeenschappelijke basis van waarden rond motivatie, stabiliteit en levenskwaliteit op het werk.

Soort contract en werktijden

De trends zijn vergelijkbaar in Vlaanderen en Wallonië: 

  • Voorkeur voor contracten van onbepaalde duur (vaste contracten)

  • Voorkeur voor een voltijdse baan 

  •  Voorkeur voor **vaste kantooruren**, maar open om in het weekend te werken  

Werknemers uit beide gemeenschappen zijn minder aangetrokken tot gesplitste of oproeproosters. Deze resultaten bevestigen een gedeelde behoefte aan **stabiliteit en voorspelbaarheid in het beroepsleven. 

Perceptie van het Beroep van Chauffeur

IVlaamse (VDAB) en Franstalige (Forem) werkzoekenden delen een vergelijkbare visie: het beroep wordt gezien als maatschappelijk nuttig, stabiel, autonoom en uitgevoerd in een veilige werkomgeving. Het gevoel bij te dragen aan de mobiliteit en het goed functioneren van de samenleving leeft in alle regio's

Ongunstige Elementen van het Beroep

De belangrijkste beperkingen die worden genoemd: 

  • Onregelmatige werktijden (diensten vroeg, laat of in het weekend) 
  • Strikte werkprocedures die dagelijks moeten worden gevolgd 

Gemengde Elementen

Verschillende aspecten roepen verdeelde meningen op: 

  • Loon wordt niet altijd als voldoende beschouwd, vooral in het schoolvervoer 
  • Beperkte toekomstperspectieven
  • Moeilijke werk-privébalans
  • Fysieke belasting gelinkt aan langdurig zitten en vermoeidheid .

Samenvatting

Over het algemeen zien Vlamingen en Franstaligen het beroep van chauffeur als een maatschappelijk nuttige baan, die werkzekerheid, autonomie en veiligheid biedt, maar waarvan de praktische werkomstandigheden en doorgroeimogelijkheden moeten worden versterkt om meer kandidaten aan te trekken. 


Belangrijkste obstakels om in de Sector te Werken

De onderzoeken van VDAB en Forem brengen vergelijkbare obstakels aan het licht: - 

  • Gezondheidsredenen (stress, spierklachten …) 
  • Onregelmatige werktijden (nacht- en weekendwerk)
  • Hoge fysieke belasting 
  • Moeilijke combinatie van werk en privéleven .

Verbeteringspistes om Meer Kandidaten aan te Trekken

Om meer kandidaten aan te trekken, zijn er verschillende verbeteringspistes die overwogen kunnen worden:

  • Herwaardering van lonen en premies (avond-, nacht- en weekendwerk).
  • De arbeidstijd herorganiseren voor een beter persoonlijk evenwich 
  • Meer voltijdse contracten aanbieden en grotere flexibiliteit in de werktijden voorzien 
  • Chauffeurs beter beschermen tegen agressie en de technische veiligheid van de voertuigen verbeteren 
  • De opleiding toegankelijker maken voor het behalen van het rijbewijs D