Indicatoren Autocarsector
De autocarmarkt en zijn geheimen
Met de hulp van Kantar (een bedrijf gespecialiseerd in marktanalyse) heeft ICB een onderzoek uitgevoerd om een beter inzicht te krijgen in de touringcarsector. Het doel is eenvoudig. Op basis van de resultaten van het onderzoek moeten we twee vragen kunnen beantwoorden: wat is het profiel van deze reizigers en wat zijn de verschillende soorten georganiseerde reizen? In samenwerking met het panelbureau konden we in totaal 1179 respondenten en 1757 reizen verzamelen tussen het tweede kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024.
Aandeel van autocar in de reismarkt
Volgens de FOD bedraagt het marktaandeel van de autocar voor verplaatsingen van minstens één nacht 4%. Uit onze studie blijkt dat respectievelijk 5% en 7% van de bevolking met de bus reist voor dag- en meerdaagse verplaatsingen. Daarom gaan we er voorzichtig van uit dat het marktaandeel van de autocar rond de 8% ligt.
De reizigersprofiel
Autocarreizen kunnen in verschillende contexten plaatsvinden. Volgens de resultaten van het onderzoek wordt 52% van de reizen gemaakt door particulieren. 40% wordt gezamenlijk gemaakt door verenigingen (19%) en scholen (21%), en tot slot wordt iets minder dan 10% van de reizen gemaakt in een zakelijke context.
Het profiel van de gemiddelde reiziger heeft de volgende kenmerken:
- Leeftijd (volwassen reiziger) = 48
- Leeftijd (kind reiziger) = 11
- Inkomen = €2935/maand
- Paar
Redenen om met de autocar te reizen
De twee belangrijkste redenen waarom mensen met de bus reizen zijn de prijs en het comfort.
Andere redenen kunnen ook de interesse verklaren om met dit vervoermiddel te reizen. Verenigingen zullen het groepsgevoel benadrukken. Particulieren daarentegen zullen de voorkeur geven aan het milieu en het gebruiksgemak.
De Kanalen en de diensten
Voor het boeken van reizen zullen consumenten verschillende kanalen gebruiken.
- Particulieren geven de voorkeur aan internet en reisbureaus.
- Reizigers van scholen en verenigingen zullen via een andere persoon reizen.
- Voor zakenreizigers is het beeld meer gemengd. Zij kunnen alle kanalen gebruiken.
Reizigers zullen verschillende diensten gebruiken
- Particulier reizigers geven de voorkeur aan langeafstandsreizen en georganiseerde reizen.
- Scholen en verenigingen geven de voorkeur aan georganiseerde reizen en gehuurde bussen.
- Zakenreizigers gebruiken flibco-, langeafstandsreizen- en huurbussen.
De autocarreizen
De duur en bestemming van de reizen kunnen variëren naargelang het type context. School- en verenigingsreizigers maken meer nationale reizen van kortere duur (1 dag). Particulieren en mensen die voor hun werk reizen, maken meer internationale reizen van langere duur.
Deze reizen kunnen een breed scala aan activiteiten omvatten. Cultuur en natuur zijn overal!
Naast deze twee hoofdactiviteiten:
- Particulieren zullen gastronomie en winkelen toevoegen
- Scholen zullen de voorkeur geven aan pretparken en sportactiviteiten
- Verenigingen kiezen meer voor evenementen en sport
- Professionals kiezen eerder voor zakenreizen en sport
Reizen krijgen een gemiddelde score van 8/10
Over het algemeen geven binnenlandse reizen reizigers meer voldoening. Particulieren en scholen geven ze zelfs een hogere score.
Verenigingen gaven echter een hogere score aan internationale reizen.
De criteria die de ontevredenheid van reizigers kunnen verklaren zijn
- De duur van de reis
- Het comfort en de netheid van de autocar
Wil je meer weten over deze reizen?
Kom meer te weten met behulp van onze tool!
Op vraag van de FOD Mobiliteit en Vervoer verzamelt het ICB enkele cijfers over de sector van het ongeregeld vervoer die niet in administratieve bronnen voor handen zijn. De cijfers moeten wetenschappelijk onderzoek over de sector mogelijk maken en de kennis van de sector in het algemeen vergroten.
Jaar | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Gemiddeld aantal kilometers per bus | 51 065 | 50 311 | 47 220 | 46 494 |